VAT 2011
Od 1 stycznia 2011 zmieniły się stawki podatkowe VAT na wszystkie dostępne w naszej firmie towary. Podstawowa stawka wzrosła z 22% do 23%, obniżona z 7% na 8% . Trzeba do tego dodać fakt zmiany VAT-u na niektórych towarach ze stawki obniżonej na podstawową, czyli z 7% na 23% (np. wata opatrunkowa, rękawiczki chirurgiczne itp.)
Nie ulega wątpliwości, że zmiana ta wprowadziła sporo komplikacji i dodatkowych kosztów w każdej firmie, co nie ominęło również nas i naszych klientów.
Ciekawym zagadnieniem w naszej branży (gdzie większość artykułów ma nominał cenowy: papierosy, karty telefoniczne, bilety MZDiK) było: jak podnieść cenę towaru, jeżeli ma on nabitą cenę maksymalną?
Nie jest tajemnicą, że odbyło się to kosztem i tak już niskiej marży handlowej.
Jeżeli chodzi o papierosy i tytoń do palenia, to okazuje się, że można, pod pewnymi warunkami, w okresie od 1 stycznia do 28 lutego br. podnieść maksymalną cenę tych artykułów o kwotę wynikającą, ze zmiany stawki VAT (tak wynika z art. 38 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw). Pozostaje tylko kwestia jak wytłumaczyć klientowi w kiosku, że ma on zapłacić np. 7 gr więcej niż maksymalna cena nabita.